Natural, sanatos si cu putine calorii: Muesli

with No Comments

muesli (1)Muesli, un cuvant cam greu de pronuntat, defineste produse diferit conditionate, dar care au la baza aceleasi componente. Sa incepem cu putina istorie. Desi muesli este astazi la moda, nu avem de-a face cu un produs nou, ci cu unul folosit de cel putin un secol in Elvetia…

Baza oricarui muesli este reprezentata de fulgii de cereale. Initial, majoritari erau fulgii de ovaz, dar mai tarziu s-au adaugat si fulgi apartinand altor cereale: orz, secara, grau, porumb.

Cum se obtine muesliul?

Specificul fulgilor din muesli este modalitatea de obtinere. in loc sa se foloseasca metode complicate si daunatoare valorii nutritive, fulgii pentru muesli se obtin din bobul integral de cereala (se elimina doar stratul dur, fibros, exterior), care este presat mecanic intre valtzuri pentru a fi adus la forma cunoscuta, dupa care este rapid oparit sau prajit. Ultimele doua proceduri decurg in timp scurt si asigura atat aducerea amidonului intr-o forma digerabila, cat si inactivarea enzimelor care ar determina in timp rancezirea. In acest fel, bobul de cereala pastreaza intacte vitaminele din complexul B, tocoferolul, fibrele, inclusiv beta-glucanii din orz si ovaz, grasimile din germene, deci nutrienti cautati de omul modern pentru efectele diverse, dar intotdeauna pozitive asupra organismului.

La muesliul gata preparat, pe care il gasim in magazine, se introduce de regula zahar, sirop de fructoza, miere, pudra de lapte, ciocolata, diferite grasimi care contribuie la ameliorarea organoleptica a muesliului traditional, dar care aduc inutile calorii si dezechilibreaza nutritional produsul.

Muesli cu fructe, un deliciu sanatos
Pentru a oferi un gust mai bun si un supliment de fibre si antioxidanti, se pot adauga fructe uscate, cele mai des intalnite fiind stafidele, caisele, prunele, bananele. Ele reprezinta o solutie naturala de indulcire a amestecului, fara a mai fi nevoie sa se adauge cantitati de zahar rafinat care sa faca muesliul mai placut la gust pentru consumator.

De fapt, exista posibilitati diverse de a se adauga alte componente in muesli, deseori realizandu-se „muesliul proaspat”, cand fructele nu sunt uscate, ci taiate si amestecate cu fulgii de cereale chiar inainte de consum, muesliul cu nuci si seminte, muesliul cu condimente (scortisoara, nucsoara etc.).

Muesliul simplu, cu fructe, nuci sau in orice alta combinatie, poate fi servit cu lapte, iaurt, suc de fructe , acesti „insotitori” aducandu-si propriii nutrienti (calciu, vitamina D, vitamina C, proteine) care ii completeaza in mod armonios pe cei din cereale.

Cereale pentru micul dejun? Muesli!
Am fost intrebata de multe ori ce tip de cereale recomand pentru micul dejun si am raspuns de fiecare data fara ezitare: muesli. si acesta in formele cele mai simple, fara adaos de indulcitori sau grasimi, fara ca cerealele sa fi fost prelucrate prea mult inainte de a fi amestecate in muesli. De ce?! Pentru ca tipul respectiv de muesli ne aduce cele mai mari beneficii, reprezentate indeosebi de fibre, dar si de vitamine, minerale, amidon, antioxidanti (avenantramida din ovaz fiind numai unul dintre acestia); pentru ca are un indice glicemic redus care nu ne solicita in mod exagerat diferite circuit
e metabolice si pentru ca nu are un nivel caloric exagerat.

Sigur, multi m-ar putea contrazice, vazand cele 300-400 de kilocalorii inscrise pe eticheta… dar fulgii de cereale se umfla in lapte, absorb umiditatea acestuia si incarcatura calorica devine, in fapt, cu mult mai mica. De pe urma muesliului putem beneficia si daca suferim de probleme minore de sanatate (tulburari de tranzit, constipatie), si daca problemele pe care vrem sa le prevenim sau combatem sunt mai importante (dislipemii, afectiuni cardiovasculare, cancere de tub digestiv, ateroscleroza, diabet zaharat).

Intr-o epoca in care alimentele sunt prea mult prelucrate si au mult prea multe elemente adaugate in procesul de fabricatie, muesli ramane o solutie buna pentru cei care doresc sa se hraneasca sanatos si natural.

sursa